Q & A - Elefteria Apostolidou

Varför vill du bli Sibbo svenska församlings kyrkoherde? 

Sibbo svenska församling är en välskött och attraktiv församling vars verksamhet jag gärna deltar i på fritiden. Jag uppskattar församlingens mångsidiga utbud av andlighet och aktiviteter som jag tillsammans med arbetslaget vill utveckla och upprätthålla i framtiden. Som kyrkoherde ser jag som en av mina främsta uppgifter att frigöra den potentialen som finns hos de anställda och församlingsborna. Genom ett positivt och uppmuntrande arbetsklimat vill jag skapa förutsättningar för gott arbete i församlingen.

Vad är det roligaste med valprocessen?

Det roligaste är alla människomöten! Jag är tacksam för att jag lärt känna så många fina nya människor och tagit del av deras livsberättelser. Det känns stort med förtroendet som jag fått. Jag vill gärna vara allas präst så det är bara att rycka mig i ärmen eller skicka ett meddelande på sociala medier.

Har du intresse för att delta i konfirmandläger?

Javisst! Det arbete som görs bland barn och unga är oerhört viktigt för de är vår och kyrkans framtid. Att leva i lägerbubblan och få inleda och avsluta dagen med en andakt är unikt. Kreativt program och möjlighet till samtal med unga tycker jag bäst om på konfirmandläger.

Om du i några meningar kunde övertyga mig att rösta på dig till kyrkoherde vad skulle du säga?

Som kyrkoherde är det viktigt för mig att lämna rum för Jesus och människomöten på daglig basis. Jag vill leda i en kultur som bygger på dialog och rättvisa. Min uppgift är att ta vara på allas styrkor och frigöra potential som finns i arbetslaget och i församlingen.

Hur ser din nuvarande arbetsbild ut?

Jag jobbar för tillfället som församlingspastor i Borgå svenska domkyrkoförsamling som jag 2019 blev prästvigd till. Jag ansvarar för planering och koordinering av vuxenarbetet som jag inom ramen för ordnar både gruppverksamhet och olika evenemang och lägerverksamhet. Jag är också motionsagent i konceptet "Församling i rörelse" och lyfter upp möjligheten till att motionera i församlingen, bl.a. genom pilgrimsvandringar. Jag sitter i kommunikationsteamet och jobbar med församlingens sociala medier.

Vad fick dig att vilja bli präst?

I prästyrket kombineras den kristna tro som jag vuxit upp med och som är viktig för mig med människomöten i vardag och fest. Som 19-åring kallade Gud mig att bli präst och jag ville följa hans planer. Som präst är jag ofta en medvandrare och förebedjare till min medmänniska vilket känns stort. Det bästa med att vara präst är att jag aldrig gör det här jobbet ensam utan får känna mig buren av Gud.

Vilken är din favoritpsalm?

904 – "Var du vår längtan" är en av mina favoritpsalmer. Tänk att få längta till Gud! Längtan är nånting vackert. Den är en del av oss som vi inte kan styra eller bli av med. Om vi vågar stanna upp och ta vår längtan på allvar förstår vi att det är Gud som har lagt den djupt inom oss.  

Tänker du ordna på nytt en djurvälsignelse? 

Det tänker jag absolut göra! Djur har en helt otrolig förmåga att ge kärlek och sprida glädje. Jag tror vi kan mycket att lära oss av djur. När vi firade andakt ute i det fria upplevde jag mycket stark delaktighet i Guds skapelse som både vi människor och djur är en del av.

Vad drömmer du just nu om?

Jag älskar att drömma! Drömmar driver oss framåt, tänder en låga och finns där som motivation när den behövs som mest. Just nu drömmer jag givetvis om kyrkoherdetjänsten i Sibbo svenska församling. Jag hoppas också att det är Guds och församlingens vilja. Trots all ovisshet är det så skönt att få lägga allt i Guds hand.

Vad i ditt yrke är dig mest kärt?

Jag tycker bäst om att möta människor i olika åldrar och i olika livssituationer och få berätta om de goda nyheterna i Jesus Kristus för dem. Jag anpassar mina ord enligt människans behov just i den stunden. En nybliven familj behöver höra att Guds kärlek finns till för stora och små, medan sörjande anhöriga ska påminnas om de kristnas hopp och ett glatt återseende i himmelriket.

Vad ville du bli när du var liten?

Jag har alltid trivts på scenen och drömde som barn och ung om att bli skådespelare. Jag har gått i Kallion lukio där bl.a. teater, dans och musikprojekt av olika slag ingick i kursbrickan. Även om jag senare kände ett starkt kall att bli präst har jag nytta av de färdigheter som jag under gymnasietiden lärde mig.

Vilken är din favoritbibelvers?

Oj, en svår fråga! Det finns många bibelverser som jag tycker om men just nu tilltalas jag av följande ord i Första Johannesbrevet:

"Vi älskar därför att han först älskade oss. Om någon säger: »Jag älskar Gud« men hatar sin broder, då ljuger han. Ty den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud, som han inte har sett. Och detta är det bud som han har gett oss: att den som älskar Gud också skall älska sin broder." (1 Joh 4:19-21)

Det är så fint att bli påmind om att Gud först älskade oss och gör det fortfarande. Jag tror också att varje människa som är skapad till Guds avbild kan också hjälpa oss att upptäcka nånting nytt om Gud och hans väsen..

Vad är din favoritmusik?

Jag har otroligt bred musiksmak! Grekisk musik med djupa poetiska texter ligger mig också varmt om hjärtat. Jag gillar både tysk modern lovsång och nederländsk pop-rap. Låtar med drivande rytm är optimalt när jag vill springa i takt till musiken.

Din hund Kapu är söt. Varifrån kommer hans namn?

Tack, det är han visst! Kapu är en förkortning av namnet "Kapetanios Dimitris" som kommer från grekiskan. Hans namn betyder översatt "Kapten Dimitris". Eftersom jag själv har ett grekiskt namn var det en självklarhet för mig att även min hund skulle ha det. 

Vad är din favoritglass?

Jag är allätare vad gäller glass och överlag. Får jag fritt välja så beställer jag gärna lakritsglass i Finland och rosenglass i Grekland. Smurfblå glass med tuggummismak är också en av mina favoriter.

Betyder ditt namn något speciellt?

Mitt för- och efternamn kommer från Grekland och fritt översatt blir betydelsen "Frihetens apostel" eller "Frihetens budbärare". I mitt fall kan man väl konstatera att namnet är ödet när jag är präst. Jag tacksam för mitt namn och för mina grekiska rötter. 

Tycker du om att sjunga?

Det gör jag! Jag var i musikklassen i årskurs 3-9 och jag har också sjungit med i församlingens barnkör. Det fanns en tid då jag som vuxen tog sånglektioner men gör det inte längre. Jag sjunger gärna psalmer och liturgiska sånger vid gudstjänster och förrättningar. 

Vilken maträtt är din favorit i följande länder; Grekland, Tyskland och Finland?

Eftersom jag är en matglad person är frågan lätt för mig! I Grekland äter jag gärna fyllda paprikor och grekisk sallad. I Tyskland ska det vara knackkorv och potatissallad. I Finland tycker jag om lax och potatismos. 

Beskriv dig själv med 5 ord.

Mitt smeknamn "ELE" står för att jag är energisk, livsglad, empatisk. Jag är också en uppmuntrande och rättvis person. 

"Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv." (Joh 3:16)